directe communicatie - SPRING TODAY

Nederlanders direct? Dacht ‘t niet!

Wie in een internationale context werkt, weet dat wij Nederlanders direct zijn in onze communicatie, we zeggen meteen waar het op staat.
Maar is dat wel zo? Hoe open en direct zijn we eigenlijk?

Is dat wat de anderen zien werkelijk directheid? Of heeft het te maken met onze lompe taal of onze grote mond? Misschien hebben we geen goede manieren? We gedragen ons heel stoer en we hebben overal een mening over, maar als het echt dichtbij komt, blijft daar weinig van over. We praten liever over elkaar dan met elkaar.

Ben jij wel eens naar een training op het gebied van communicatie geweest? Vaak wordt er aandacht besteed aan hoe om te gaan met het geven van feedback. Hoe houdt je een ‘slecht nieuws gesprek’? Hoe geef je aan dat iemand over je grens is heen gegaan, hoe vertel je je baas welke werkzaamheden je niet meer voor hem wilt doen? Het brengen van slecht nieuws blijft een lastige opgave. Waarom vinden we het zo ingewikkeld?

Komt dit door:

• De angst om de ander te kwetsen
• De angst voor de reactie van de ander richting jezelf
• De angst voor het beeld dat over jou zal ontstaan na het gesprek

Vervolgens kun je jezelf heel goed uitleggen waarom je de confrontatie niet hoeft aan te gaan:
• Je hebt het wellicht niet goed ingeschat
• Is het eigenlijk wel zo belangrijk op dit moment?
• Je vindt jezelf niet de juiste persoon om de feedback te geven

Het blijft ons echter wel dwars zitten, juist als we het gesprek niet aangaan. Veel mensen verwerken gevoelens en frustraties door erover te praten. Dus kies je ervoor om niet met degene te praten waar het over gaat, maar met een ander die jou wel begrijpt. Voor je het weet ben je aan het roddelen… Je praat over elkaar in plaats van met elkaar.

Dit wil je in geen enkele organisatie. Een organisatie is gebaat bij rust en openheid onder het personeel. Kletsen bij de koffie-automaat en spanning in de lucht horen daar niet bij.

Zo lang er geen openheid is, blijven conflicten hangen. Er komt een destructieve onderstroom op gang waarbij een deel van de mensen weet wat er speelt, terwijl een ander deel voelt dat er wat gaande is maar er de vinger niet achter kan krijgen. Op deze manier kan een kleine frustratie uitgroeien tot een groot probleem.

Het niet aangaan van een gesprek kan eindeloos worden volgehouden, maar leidt nooit tot een constructieve oplossing. Soms worden bepaalde medewerkers uit een groep gehaald. Dit heeft zelden effect. Het principe van het niet aangaan van het gesprek, blijft in de groep. En zolang dat niet wordt doorbroken kun je wachten op het volgende probleem.

Wat kun je anders doen?

• Ga het gesprek zo snel mogelijk aan.
• Bereid het goed voor: welke feiten liggen er en wat is het doel van het gesprek?
• Scheid feiten en gevoel heel goed in de voorbereiding en benoem ze allebei. Wat is je verlangen?
• Maak er een concrete boodschap van: dit is er aan de hand en dit gaan we eraan doen. Draai er niet omheen!
• Sta open voor de eventueel heftige reactie: heb er begrip voor, maar trek je boodschap niet in!
• Wees je ervan bewust dat een heftige reactie in de meeste gevallen niets zegt over jou, maar dat de ander wellicht even tijd nodig heeft om de boodschap te laten landen.
• Realiseer je dat jouw beeld ook altijd iets zegt over jou (ook al heeft een hele groep hetzelfde beeld, het zegt ook iets over jullie).

Conclusie : je kunt goede manieren heel goed combineren met direct zijn in je communicatie. Op deze manier laat je gevoelens niet sluimeren en kom je tot een doelgerichte aanpak!

Meer weten?

Wil je concrete handvatten om dit in de praktijk te brengen in jouw organisatie of eens van gedachten wisselen met Lenneke van Keulen over dit onderwerp? Neem dan contact met haar op via info@springtoday.nl.

Over Lenneke van Keulen:

Lenneke is een energieke, enthousiaste adviseur/facilitator die niet alleen inspireert en verbindt, maar ook strak en confronterend kan zijn. Iemand die op een oprechte manier die aansluiting zoekt bij de ander. Klik hier om nader kennis te maken met Lenneke.

Over SPRING TODAY:

SPRING TODAY is een nieuwe en verfrissende netwerk-organisatie met experts op het gebied van innovatieve oplossingen voor HR(D) & Change vraagstukken.
We helpen organisaties aan te sluiten op nieuwe vormen van (samen) werken met elkaar, nieuwe vormen van ontwikkelen/leren, communiceren, organiseren en leiderschap.
Wil je vernieuwen en ben je geïnteresseerd in innovatieve oplossingen binnen HR(D) en Change? Graag inspireren we je met tips, waardevolle artikelen en nieuws over onze events. Schrijf je hier in en ontvang het eerste hoofdstuk van “Leidinggeven in De Nieuwe Werkelijkheid” gratis.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *