performance improvement

Performance improvement als speeltuin

Mensen veranderen weinig, de werkomgeving veel

De persoonlijkheid van de meeste medewerkers is stabieler dan de omgeving waarin zij werken. Heb je een leuke functie gevonden die bij je past of eindelijk rust op je afdeling, dan veranderen de omstandigheden weer opnieuw. De markt, wet & regelgeving, beleid, IT-systemen, collega’s, locatie-indeling, fusies, strategieën, procedures, reorganisaties, werkprocessen, managers, informatiekanalen, methoden, machines, kwaliteitseisen. Elke paar maanden vindt er een verandering plaats die een appèl op het aanpassingsvermogen van medewerkers doet. De veranderingen volgen elkaar steeds sneller op, het nieuwe werken vraagt om flexibiliteit, snelheid en tijd om te leren is schaars.

Leren en ontwikkelen, waarom ook al weer?

“Worden wie je bent” staat er op de gevel van Randstad in Diemen. Dat medewerkers gedreven door de wens tot zelfontplooiing werken, leren en ontwikkelen, is een illusie. Je bent allang wie je bent. De waarheid is dat de zin om te leren en te ontwikkelen de meeste medewerkers op de middelbare school al is vergaan, medewerkers willen graag werken én zich goed over zichzelf voelen. De noodzaak je staande te houden in de steeds sneller veranderende werkomgeving is een veel sterkere drijfkracht achter leren dan de waarde van zelfontplooiing.
Leren en ontwikkelen kent nog maar weinig idealen, het is performance support geworden, leren ten behoeve van inzetbaarheid, kwaliteit en compliance. Nogmaals de meeste mensen willen graag werken en tevreden kunnen zijn met zichzelf. Performance support lijkt een gemeenschappelijke behoefte van medewerker en organisatie in te kunnen vullen.

70:20:10

70:20:10 is het model dat uitdrukking geeft aan deze tendens. De eenvoudige samenvatting van het model is:
• 10% van het leren door medewerkers is formeel (klassikaal leren)
• 20% van het leren door medewerkers is sociaal (feedback en samenwerken)
• 70% van het leren door medewerkers is door te werken (leren op de werkvloer)
Dat leren op de werkvloer wordt vooral ondersteund met plaats- en tijdsonafhankelijke leerinterventies met een hippe naam: intelligente FAQ’s, microcontent, checklists, feedbacktools, werkplekassessments, reflectievragen, memotrainers, online instructie video’s, wiki’s, pop-up reminders, samenwerkingstools etc. Vaak geïntegreerd in systemen waar dagelijks mee wordt gewerkt. Het is ongelooflijk hoeveel techniek in de afgelopen jaren is ontwikkeld en waar nog veel meer van komt.

Homo ludens

Maar wat is er gebeurd met de homo ludens, de spelende mens? Wanneer gaan we weer spelend leren? Sesamstraat, Dora,… kinderprogramma’s kunnen heel goed spelend leren aanbieden. Ontdekken, fouten maken, proberen, gewoon maar beginnen, van de gebaande paden afwijken, een nieuw pad maken in plaats van het kunstje meteen moeten kunnen.
Een verhaal starten waar je de uitkomst nog niet van kent, is misschien wel de belangrijke competentie van vandaag.
Verstoppertje spelen, tikkertje, hutten bouwen, Playmobil, allemaal spelletjes en speelgoed dat van je vraagt een verhaal te verzinnen en een risico te nemen. Ongemerkt leer je van anderen en leer je nieuwe vaardigheden.
En spelen geeft energie. Ik ben gek op leertechnologie, maar het leukste project van de afgelopen jaren was het ontwerpen van een leertraject voor havenarbeiders met LEGO. Het was even wennen voor ze, maar binnen 10 minuten waren het kinderen. Dagenlang hebben ze met LEGO gespeeld om zich nieuwe werkprocessen eigen te maken. Ze hadden nog nooit zo’n leuke “training” gehad, door hun “werkverhalen” te spelen. De LEGO ging mee naar de werkplek en is nog regelmatig gebruikt.

Spelen brengt ontspanning, spel brengt het doelmatige naar de achtergrond en vraagt je gebruik te maken van al je zintuigen. En elk spel kent een competitief element, spelen maakt je wakker. Een collega stelde ooit: “Een organisatie is geen speeltuin”. Ik zie het anders: “Een organisatie is ook een speeltuin”.

Meer weten?

Wil je met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een nieuwe en verfrissende netwerkorganisatie met experts op het gebied van innovatieve oplossingen voor HR(D) & Change vraagstukken.
We helpen organisaties aan te sluiten op nieuwe vormen van (samen) werken met elkaar, nieuwe vormen van ontwikkelen/leren, communiceren, organiseren en leiderschap.

Wil jij jouw creativiteit prikkelen? Vraag hier dan ons SPRING Out-of-the-box Doeboek aan. In dit boek vind je werkvormen en formats die je uitdagen en stimuleren om samen tot betere ideeën te komen! En daarnaast inspireren we je graag met tips, waardevolle artikelen en nieuws over onze events.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *