jessica-stoel-servant-leadership

Servant Leadership

Jessica Stoel

Iedere blog behandel ik een ander onderwerp en probeer ik inzicht te geven over hetgeen ik in de collegebanken leer. Hopelijk geeft dit stof tot nadenken, en kan jij, de professional, mij wat inzicht geven in hoeverre dit toegepast wordt in de praktijk. Het zesde blog in deze reeks gaat over: Servant Leadership

Leiderschap, een belangrijk begrip in een organisatie. Immers, zonder een goede leider ben je nergens. Leiders heb je in elke organisatie, dus er zijn wel duizenden leiders op deze wereld. Hoe komt het dan dat slechts een handjevol leiders wordt gezien als goede leiders, als inspirerend of als krachtig?

Een leider valt of staat met de leiderschapsstijl die hij of zij hanteert. Er zijn verschillende leiderschapsstijlen, en veel verschillende manieren om die te hanteren. Als een HR professional in opleiding krijg ik veel les en literatuur over alle verschillende stijlen. Hoewel naar mijn mening een goede leider bepaalde punten van verschillende stijlen mixt en eigen maakt, is het hebben van verschillende stijlen zowel een vloek als een zegen. Het geeft verschillende handvatten, maar hoe zorg je ervoor als leider dat je door alle stijlen nog ziet en begrijpt wat je als leider nodig hebt? En, nog wel belangrijker, hoe zorg je ervoor dat de volgers ‘on board’ zijn, en zich achter de leider scharen?

Een leiderschapsstijl die op dit laatste principe aansluit is de Servant Leadership Style. Bij deze leiderschapsstijl draait het om de volger. Hoe kun jij als leider er voor zorgen dat de volger het maximale uit zich zelf kan halen. Servant leaders zijn leiders die in eerste instantie het doel hebben om hun volgers te dienen. Deze leiders hebben een goed overzicht over wat hun medewerkers nodig hebben. Hij of zij geeft de medewerker de vrijheid om zichzelf te ontwikkelen, en stimuleert juist om fouten te maken, juist om daar leerpunten uit te halen. Een servant leider wordt vaak omschreven als integer en eerlijk. Hij of zij zorgt voor een autonome omgeving, en deelt gevoelens en gedachte met zijn volgers. Hierdoor wordt er ook extra vertrouwen gecreëerd, waardoor medewerkers de extra stap durven te zetten.

Uit verschillende studies blijkt dat servant leadership veel voordelen kent. Servant leadership leidt tot hogere vervulling van psychologische behoefte, zoals hogere positieve emoties onder medewerkers en hogere bereidheid tot samenwerken. In zijn geheel gezien leidt servant leadership tot meer sociaal gedrag binnen een organisatie. Medewerkers voelen zich meer verbonden met het werk dat ze moeten doen, en met de organisatie. Het maakt medewerkers gelukkiger en ze voelen zich meer gestimuleerd. Dit zal leiden tot meer effectiviteit waardoor de leider automatisch als effectief kan worden beschouwd

Wat voor leiderschapsstijl wordt er in uw organisatie gehandhaafd? Werkt deze, en waarom? Denkt u dat uw organisatie baat zou hebben aan ‘servant leaders’? Ik ga graag hierover met u in discussie!

SPRING TODAY organiseerde op 23 mei Het Sociale Innovatie Event ‘Sociale Innovatie als Winnende Strategie’. Een enorm geslaagd event in de vorm van een Social Innovation Lab.

Wil jij ook aan de slag met een vraagstuk op het gebied van sociale innovatie? Wij bieden Social Innovation Labs speciaal op maat gemaakt voor jouw organisatie. Een Lab waarin wij jouw vraagstuk benaderen aan de hand van innovatieve tools en werkvormen. Je gaat in de huid kruipen van stakeholders, je gaat creatief zijn, samenwerken, pitchen, frustratie ervaren en bovenal veel lol en inspiratie hebben. Dit vraagt lef, positiviteit en de bereidheid om te experimenteren. Dat is sociale innovatie!

Vraag nu een Social Innovation Lab aan voor jouw organisatie! Klik hier voor meer informatie.

Meer weten?

Wil je met Jessica van gedachten wisselen over dit artikel of onderwerp? Laat dan een reactie achter op de blog. Of neem contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over Jessica Stoel

Jessica Stoel is een HR professional in opleiding en werkt bij SPRING TODAY als online content medewerker. In haar blog-reeks focust ze op in hoeverre de HR challenges en onderwerpen in het klaslokaal overeenkomen met de challenges en onderwerpen in de praktijk. In hoeverre helpt een theoretisch framework haar straks bij het oplossen van HR vraagstukken? En hoe groot is het gat nou echt tussen de praktijk en het klaslokaal? Klik hier om nader kennis te maken met Jessica.

Over SPRING TODAY:

SPRING TODAY is een advies, interim & recruitment netwerk-organisatie die voorop loopt in de ontwikkelingen op het gebied van HR & Change Management vraagstukken. Vernieuwend en verfrissend in aanpak!
Met ons adviesnetwerk van professionele en gepassioneerde experts richten we ons op de innovatieve vraagstukken binnen HR(D) & Change management en helpen we organisaties aan te sluiten op nieuwe vormen van (samen) werken, nieuwe vormen van ontwikkelen/leren, communiceren, organiseren en leiderschap.

Met Interim & Recruitment helpen we organisaties bij het vinden van de juiste experts voor HR & Change Management rollen op tijdelijke en vaste basis. Wij hebben met ons SPRING TODAY netwerk het grootste gedeelte van dit speelveld in zicht.
Wil je vernieuwen en ben je geïnteresseerd in innovatieve oplossingen binnen HR(D) en Change? Graag inspireren we je met tips, waardevolle artikelen en nieuws over onze events. Schrijf je hier in en ontvang het eerste hoofdstuk van “Leidinggeven in De Nieuwe Werkelijkheid” gratis.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *