lisette weersink sociale innovatie

Sociale Innovatie als winnende strategie

Lisette Weersink

Sociale Innovatie. Twee prachtige veelbelovende woorden. Maar wat betekenen ze nou eigenlijk precies? En waarom zou je als organisatie dit überhaupt moeten willen doen?

Organisaties zitten op dit moment in een transformatiefase. De afgelopen jaren is er noodgedwongen veel bezuinigd, enorm afgeslankt, gestreefd naar lean and mean – er moest overleefd worden. Heel begrijpelijk maar hierdoor kwamen andere noodzakelijke veranderingen, zoals het ontwikkelen en opstarten van nieuwe services en productcycli, soms in de knel. De afstand naar de klant is in veel gevallen vergroot. Daarom is er nu veel innovatiekracht nodig. Organisaties moeten wendbaarder worden om in te kunnen spelen op alle eisen van de markt. Dat wat goed gaat vasthouden, maar ook het roer honderdtachtig graden durven omgooien op momenten dat dat nodig is. Creatief zijn en kijken hoe ze betere toegevoegde waarde kunnen hebben voor de klant.

In deze tijd, de 21e eeuw, gaan de veranderingen steeds sneller. Technieken verouderen soms nog vóór ze helemaal zijn ingeburgerd. Informatie over wat er letterlijk en figuurlijk ‘te koop’ is, gaat met de lichtsnelheid de aardbol rond, en de vraag ernaar dient zich al even razendsnel aan. De concurrentie is groot, snel schakelen is geboden. Bijblijven en vernieuwen is de nieuwe werkelijkheid. Maar die noodzakelijke vernieuwing is geen kwestie van top-down een lijstje beleidspunten opstellen en doorvoeren. Hier is – en daar komt ie – Sociale Innovatie voor nodig. De organisatie van de toekomst vraagt om hele andere vaardigheden, competenties, aansturing en tools dan dat we gewend zijn in de traditionele organisaties.

Sociale Innovatie betekent dat er een omgeving wordt gecreëerd waar al het potentieel in de organisatie aangesproken en gebruikt wordt. Waar kennis, kwaliteiten en positieve energie sneller en slimmer bij elkaar komen, om zo beter in te kunnen spelen op de behoefte in de markt. Maar daarnaast ook om een werkomgeving te creëren waar mensen het beste uit zichzelf en elkaar halen waardoor het werkplezier en de werkenergie sterk toenemen. Individueel: onverwachte kanten van de mensen in de organisatie aanboren om tot gewenste, soms verrassende resultaten te komen. Al hun kennis, al hun talenten naar boven halen. En samen: verbinding tussen al die mensen, tussen al hun talenten leggen om samen vernieuwend, dynamisch en energiek tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen, met telkens dat up-to-date aanbod waar de markt om vraagt. Met als belangrijke katalysator een omgeving waarin vertrouwen en ruimte voor creatie belangrijke pijlers zijn. Waar experimenteren, ontwikkelen, leren en elkaar inspireren wordt gestimuleerd met behulp van nieuwe methodes, organisatie vormen, technologieën en prikkelende verhalen.

Sociale Innovatie gaat dus om samen krachtig zijn om daarmee doorbraken te realiseren. Het is dan ook niet langer voldoende om alle medewerkers in vastomlijnde afdelingen en functieprofielen te plotten. Dat doet de organisatie geen recht en de medewerkers al helemaal niet. Om de wendbaarheid te krijgen die in de nieuwe werkelijkheid nodig is, moeten alle talenten binnen de organisatie ingezet, betrokken en verbonden worden. Ieder vanuit hun eigen expertise en perspectief. Over de traditionele silo’s van afdelingen en teams heen. Welke ideeën leven er onder de medewerkers? Wat zien zij waar de markt behoefte aan heeft? En welke mogelijkheden kunnen zij bedenken om hier als organisatie goed en adequaat op in te spelen? Er is echt al zoveel kennis, ervaring en inzicht aanwezig in de organisatie hoe zaken beter, sneller en kwalitatiever kunnen. Het ligt voor het oprapen. Je moet alleen de juiste handvatten hebben om het te ontsluiten. Hierbij is het belangrijk dat er een omgeving wordt gecreëerd waar ruimte is voor creativiteit, verantwoordelijkheid en ondernemerschap kan worden gepakt en waar mensen mogen leren en fouten mogen maken. Werken op basis van angst, controle en onzekerheid is verleden tijd en moet worden losgelaten. Nu moeten we focussen op mogelijkheden, ontwikkelen en leren. Dat is waar sociale innovatie nu precies over gaat. En waarom dit de winnende strategie is voor de organisatie van de toekomst.

SPRING TODAY organiseerde op 23 mei Het Sociale Innovatie Event ‘Sociale Innovatie als Winnende Strategie’. Een enorm geslaagd event in de vorm van een Social Innovation Lab.

Wil jij ook aan de slag met een vraagstuk op het gebied van sociale innovatie? Wij bieden Social Innovation Labs speciaal op maat gemaakt voor jouw organisatie. Een Lab waarin wij jouw vraagstuk benaderen aan de hand van innovatieve tools en werkvormen. Je gaat in de huid kruipen van stakeholders, je gaat creatief zijn, samenwerken, pitchen, frustratie ervaren en bovenal veel lol en inspiratie hebben. Dit vraagt lef, positiviteit en de bereidheid om te experimenteren. Dat is sociale innovatie !

Vraag nu een Social Innovation Lab aan voor jouw organisatie! Klik hier voor meer informatie.

‘Als je snel wilt gaan, ga dan alleen.
Als je ver wilt komen, ga dan samen.’

(Uit: Simon Sinek, Samen is beter.)

Meer weten?

Wil je met Lisette van gedachten wisselen over dit artikel of onderwerp? Neem dan contact met haar op via info@springtoday.nl.

Over Lisette Weersink

Lisette is een gedreven en enthousiaste professional op het gebied van Verandermanagement, HR(D) en Het Nieuwe Werken met uitgebreide ervaring in de consultancy. Ze is de founder van SPRING TODAY.
Klik hier om nader kennis te maken met Lisette.

Over SPRING TODAY:

SPRING TODAY is een advies, interim & recruitment netwerk-organisatie die voorop loopt in de ontwikkelingen op het gebied van HR & Change Management vraagstukken. Vernieuwend en verfrissend in aanpak!

Met ons adviesnetwerk van professionele en gepassioneerde experts richten we ons op de innovatieve vraagstukken binnen HR(D) & Change management en helpen we organisaties aan te sluiten op nieuwe vormen van (samen) werken, nieuwe vormen van ontwikkelen/leren, communiceren, organiseren en leiderschap.

Met Interim & Recruitment helpen we organisaties bij het vinden van de juiste experts voor HR & Change Management rollen op tijdelijke en vaste basis. Wij hebben met ons SPRING TODAY netwerk het grootste gedeelte van dit speelveld in zicht.

Wil je vernieuwen en ben je geïnteresseerd in innovatieve oplossingen binnen HR(D) en Change? Graag inspireren we je met tips, waardevolle artikelen en nieuws over onze events. Schrijf je hier in en ontvang het eerste hoofdstuk van “Leidinggeven in De Nieuwe Werkelijkheid” gratis.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *