blog amos de haas

Ik wou dat ik twee hondjes was

Onlangs sprak mijn stadgenoot Pim van der Feltz, CEO van Google Nederland, het lokale publiek te Zaltbommel toe over de laatste digitale trends en technologie van Google. Een bijzondere gelegenheid omdat hij normaal gesproken weinig interviews geeft en in de trein altijd in de stiltecoupe zit.

Toen was geluk nog heel gewoon

Na een voor het overwegend oudere publiek herkenbare terugblik op het recente verleden zonder internet toen het reserveren van een hotelkamer in Parijs in de jaren ‘70 nog een trage PTT-tombola was, schakelde hij via de Kermit en de pager naar in drie klikken bestellen van dezelfde hotelkamer anno 2016.

Toen was geluk niet meer gewoon

Het ging over privacy, ondernemerschap, handel, cybercriminaliteit, selectieve maatschappelijke absorptie, privacy, internet of things, de filterbubble, kunstmatige intelligentie, virtual reality, marketing, de rol van overheden en meer. Pim van der Feltz weet alle onderwerpen en vragen moeiteloos aan elkaar te knopen. Inspirerend! Omdat ik hem ken als iemand die deugt, hernieuwde mijn vertrouwen in de toekomst. Zo praten we binnen twee jaar allemaal met onze telefoons en is “wat eten we vanavond?” een vraag die je beter aan je telefoon stelt dan aan je partner. Het antwoord komt tot stand op basis van de inhoud van je ijskast, aanbiedingen van de supermarkt, je health-app, etc. Dan hoeven we geen 50 kilo eten per persoon per jaar meer weg te gooien.

Natuurlijk kwam ook de “zelfrijdende auto” voorbij. Ik vermoed dat de naam ooit door Chriet Titulaer is geïntroduceerd, het klinkt net als “beeldtelefoon”.
De meeste auto’s staan het grootste gedeelte van de dag stil en op het drukste punt van de dag staan veel van de rijdende auto’s in de file. Daar wil Google met de zelfrijdende auto wat aan doen. Je vertelt de app waar je naar toe wilt, de app antwoordt dat er over vijf minuten een auto om de hoek klaar staat, die je samen met andere mensen via de slimste route naar huis brengt. Reizen is weer gezellig in de toekomst!

Op een opmerking uit de zaal dat mensen niet graag veranderen, reageerde Pim als volgt: “Mensen houden niet van verandering, totdat ze het voordeel zien. Dan gaat verandering heel snel. Het is onze taak die voordelen beter zichtbaar te maken. Omdat er steeds meer keuzes zijn en daarmee zoveel voordelen, neemt de bereidheid toe”.

De voordelen lijken vooral gemak en versnelling te zijn. En toen begon ik toch weer aan de toekomst te twijfelen … Over welke keuzes hebben we het dan? De voornaamste keuze is de vraag aan welke apps en technologieleveranciers je de data van je leven toevertrouwt. Daarna zijn er heel veel keuzes waar je zelf niet meer over na hoeft te denken. De adviezen van je telefoon zijn dan bv.: Mensen zoals jij kiezen A, B of C. Dit is de snelste route. Dit is wat de pot schaft. Als je goed wil slapen moet je nu naar bed gaan.

Zijn al die keuzes wel wat we nodig hebben?
Er ontstaat een digitaal zelf, dat geen verveling tolereert, tempo verlangt, afleiding en lege momenten vult met nieuws en video’s van schattige poesjes. Dit wordt steeds prominenter aanwezig in onze levens, met Kerstmis ligt de VR-bril als cadeau onder de boom.

Verveling als bron van creativiteit

Technologie is inspirerend en ik houd ervan, maar het is ook zaak controle te houden over de eigen realiteit. Om te beginnen over de eigen aandacht.
Op geen enkele manier pleit ik voor een terugkeer naar het mechanische tijdperk, geluk was toen ook niet zo gewoon. Het gedicht ‘Spleen’ uit 1954 van Michiel van der Plas toont dat verveling een krachtige bron van creativiteit is.

Ik zit mij voor het vensterglas
onnoemelijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.

Dit gedicht kan in ons tijdsgewricht bijna niet meer geschreven worden. Wat zou een hedendaagse versie kunnen zijn? Ik dacht aan deze:

Ik zit mij met mijn telefoon
onnoemelijk te vervelen
Ik wou dat ik een whatsapp was
dan kon ik mezelf lezen.

Ik zie uw gedicht graag tegemoet.

Meer weten?

Wil je met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over SPRING TODAY:

SPRING TODAY is een advies, interim & recruitment netwerk-organisatie die voorop loopt in de ontwikkelingen op het gebied van HR & Change Management vraagstukken. Vernieuwend en verfrissend in aanpak!

Met ons adviesnetwerk van professionele en gepassioneerde experts richten we ons op de innovatieve vraagstukken binnen HR(D) & Change management en helpen we organisaties aan te sluiten op nieuwe vormen van (samen) werken, nieuwe vormen van ontwikkelen/leren, communiceren, organiseren en leiderschap.

Met Interim & Recruitment helpen we organisaties bij het vinden van de juiste experts voor HR & Change Management rollen op tijdelijke en vaste basis. Wij hebben met ons SPRING TODAY netwerk het grootste gedeelte van dit speelveld in zicht.

Wil jij jouw creativiteit prikkelen? Vraag hier dan ons SPRING Out-of-the-box Doeboek aan. In dit boek vind je werkvormen en formats die je uitdagen en stimuleren om samen tot betere ideeën te komen! En daarnaast inspireren we je graag met tips, waardevolle artikelen en nieuws over onze events.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *