Design Thinking Spring Today Michiel Prins

Design Thinking, wat vraagt dat van jou?

Steeds meer mensen volgen Design Thinking workshops, soms van een dag, soms een uur, maar gelukkig ook van meerdere dagen. Design Thinking is hoe je het wendt of keert op dit moment een ‘buzz word’. Zelf ben ik opgeleid als Industrieel Ontwerper, ik ben dan ook heel enthousiast over de toenemende interesse in dit proces en de tooling. Als je het mij vraagt is het zelfs heel krachtig om de vraagstukken van deze tijd al ontwerpend aan te vliegen.

Echter zie ik ook in Design Thinking workshops dat het vaak blijft bij het proces en de tooling. Mensen worden ondergedompeld in het proces van innovatie, krijgen de energie mee, maar dan? Als jouw organisatie voor de rest niet gericht is op het ondersteunen van dit proces of als je zelf niet bewust bent geworden van jouw mindset, jouw overtuigingen, wat is er dan echt veranderd? Grote kans dat je vooral frustratie gaat ervaren en binnen een paar weken weer op de ‘oude’ manier werkt.

Deze blog gaat over die bewustwording over jouw overtuigingen die nodig is om Design Thinking succesvol te implementeren.

Want wat vraagt Design Thinking namelijk van jou? Design Thinking vraagt om het omarmen van chaos, om kunnen omgaan met onzekerheden – zonder deze direct weg te managen. Het vraagt om korte iteraties, met veel experimenten. Het vraagt om jouw eigen aannames te checken, om de gesprekken te voeren die je liever niet wilt voeren. Het vraagt om tien keer vallen en elf keer opstaan.

Het vraagt om een compleet andere mindset dan waar in de meesten van ons zijn opgeleid. Dan hoe de meesten van ons al jaren aan het werk zijn. Om dit te kunnen realiseren is bewustwording rondom jouw overtuigingen, jouw bril over hoe jij naar de wereld kijkt essentieel. Dit is oefenen, dit is hard werken. Het is zeker niet altijd leuk om hiermee geconfronteerd te worden, het is zeker niet voor iedereen weggelegd. Je geeft echter wel jouw ontwikkeling een enorme boost.

Tijdens mijn opleiding heb ik ooit in een ontwerpteam de opdracht gekregen om een dag lang elkaar te challengen op aannames die wij allen maken. Om zo bewust te worden van hoe veel wij voor anderen invullen, hoe vaak we voor anderen denken. Hoe vaak we keuzes baseren op deze aannames. Terwijl iedereen weet ‘aannames zijn de moeder van alle blunders’. Het resultaat was verbijsterend, nog nooit had ik mij een dag lang zo geraakt gevoeld over de hoeveelheid aannames die ik zelf continu maakte.

Eén aanname die niet gechallenged wordt en de basis vormt voor een ontwerpkeuze, leidt keer op keer tot een ‘market failure’. Aannames komen voort uit onze eigen overtuigingen. Omdat wij vaak denken ‘het wel te weten’. Ze komen voort uit onze eigen kijk op de wereld. Net zoals onze oordelen en onze verwachtingen dat ook komen. Bewustwording hierover is onmisbaar. Eigenlijk al als je überhaupt met een ander wilt samenwerken. Maar zeker als je met jouw doelgroep in gesprek gaat. Als je met jouw overtuigingen onbewust een gesprek in gaat, krijg je maar de helft binnen. Sta je direct met 1-0 achter. Het is dus helemaal onmisbaar als jij Design Thinking in jouw organisatie wilt implementeren.

Meer weten?

Michiel Prins, Facilitator & Trainer Social Design en Sociale Innovatie, schreef deze blog in samenwerking met SPRING TODAY. Wil je met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, recruitment en advies organisatie met dé beste experts op het gebied van People & Change. Wij helpen de top 100 bedrijven in Nederland in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde People & Change professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *