lenneke-van-keulen-blog

Een over-tevreden team? Pas op!

Tevreden medewerkers presteren goed. Deze impliciete veronderstelling komt in veel medewerkerstevredenheidsonderzoeken naar voren. Maar kun je ook over-tevreden zijn? En presteert die over-tevreden medewerker op zijn toppen van zijn kunnen?

Na een medewerkerstevredenheidsonderzoek vinden over-tevreden teams dat ze ‘klaar’ zijn. Het onderzoek laat immers een uitstekende uitslag zien. Niets meer aan doen, het gaat goed zo! Het beeld van de leidinggevende of directie kan wel eens heel anders zijn. Het is gezellig in het team, de sfeer is goed. Maar waarom draaien er projecten waarvan iedereen zich afvraagt wat de toegevoegde waarde is? Waarom komt dat automatiseringsproject maar niet van de grond? Waarom wordt er constant ‘nee’ gezegd tegen nieuw werk, terwijl ze objectief beschouwd minder productief zijn dan die andere teams?

Continu verbeteren

Andere teams kijken misschien kritischer naar zichzelf en naar de organisatie. Ze kijken hoe zij met hun capaciteiten de team en organisatieprestaties continu kunnen verbeteren. Daarbij lopen ze tegen allerlei zaken aan, die ze uiten in een medewerkerstevredenheidsonderzoek; deze organisatie kan veel beter!

Dit alles hoort bij het spel dat naar succes leidt: wanneer ondanks allerlei belemmeringen het resultaat is bereikt, is de euforie het grootst. De top van een berg is toch vele malen mooier als je de ontberingen hebt doorstaan om er te komen.

Belemmeringen

Het is natuurlijk niet zo dat een team dat veel klaagt, altijd effectiever is dan een team dat weinig klaagt. Sommige teams ervaren grote belemmeringen om goed te kunnen functioneren. Bijvoorbeeld: Is het duidelijk waar deze organisatie heen gaat? Voelen we ons voldoende gefaciliteerd?

Als een team belemmeringen ervaart om te presteren, moet er goed worden gekeken of deze blokkades opgelost kunnen worden. In sommige gevallen is de situatie duidelijk tijdelijk en zit de oplossing vaak in een transparante communicatie naar en / of binnen het team. In andere gevallen zal er beduidend meer energie moeten worden ingezet om belemmeringen te beslechten en het team optimaal te faciliteren.

Kritische vragen

Terug naar de extreem tevreden teams. Juist hier moet kritisch gekeken worden. Kijkt het team wel voldoende kritisch naar zichzelf en naar de teamprestaties? Wat kan er effectiever en efficiënter? Kunnen ze iets betekenen voor andere teams? Kan een ‘continu verbeteren cultuur’ worden bevorderd binnen het team? Of zijn de eisen die gesteld worden niet ambitieus genoeg? Een team waar het goed toeven is voor gedreven medewerkers én waar alle zaken piekfijn op orde zijn? Of een samenstelling van gezapige, te weinig ambitieuze en te weinig zelfkritische medewerkers? Stel die vraag, als leidinggevende, aan de hand van de uitkomsten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek!

Comfortzone

Wanneer een leidinggevende duidelijk zijn verwachtingen neerzet, kan een zeer tevreden team aan de slag. Op welke wijze levert het team een grotere bijdrage aan de organisatie en kan het team haar prestaties continu verbeteren? Het is even spannend, het team moet uit haar comfortzone. Maar de beloning zal er zijn: het team ervaart op termijn de euforie van het bereiken van het gestelde ambitieuze doel.

Voor de leidinggevende is het de kunst om een omgeving te creëren waarin medewerkers steeds opnieuw worden uitgedaagd zonder het gevoel te hebben dat ze overvraagd worden.

Meer weten?

Lenneke van Keulen, adviseur/facilitator, schreef deze blog in samenwerking met SPRING TODAY. Wil je met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search & consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 organisaties, nationaal en internationaal, in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.