innovatie organisaties - SPRING TODAY

De innovatie-worsteling

Waarom innoveren lastig is voor veel organisaties

Veel organisaties zien de noodzaak om te innoveren. Nieuwe partijen betreden de markt, vragen van klanten veranderen, de samenleving verandert en nieuwe technologie biedt nieuwe kansen. Wie die niet pakt en voldoende mee-verandert zal ongetwijfeld de strijd om de klant gaan verliezen. Innovatie is dus noodzakelijk, maar in de praktijk blijkt dat een lastige opgave. Waarom is dat zo?

Leiderschap

Wat allereerst nodig is voor innovatie is een goede visie van de organisatie, waarbij de leiders daadwerkelijk leidinggeven aan de invulling van die visie. Het hebben van een gezamenlijk, helder doel en het faciliteren van medewerkers om hun bijdrage te leveren aan de wijze waarop men richting het doel wil gaan. Zonder doel geen focus, wat zorgt voor het onnodig verbranden van energie. Leiderschap moet juist zorgen dat we dezelfde kant op bewegen en dat talenten worden benut.

Solitair uitvoeren

Een ander belangrijk punt is dat innovatie wordt belegd bij een aparte afdeling. Binnen die afdeling wordt gewerkt aan nieuwe ideeën. Zodra men die terug de organisatie wil inbrengen steekt het “not invented here”-syndroom de kop op. Allerlei mechanismen treden in werking om de ideeën, of ze nu goed zijn of niet, te laten stranden. Laatst was ik bij een grote ICT-organisatie die een extern bureau hadden ingehuurd om ze te helpen met innovatie. “We zien ze vijf keer per dag” kreeg ik te horen. Dan denk je: men werkt dus intensief samen. Die vijf keer bleek echter het aantal keer zijn dat men op een dag uit hun kamer kwam om koffie te halen en zich daarna weer op te sluiten. De basis voor de mislukking was gelegd.

People

De beste innovaties komen voort uit multidisciplinaire teams. Doorgaans houdt een afdeling product development zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Ervaring leert dat team die enerzijds zijn samengesteld uit verschillende disciplines van de organisatie en anderzijds uit verschillende type persoonlijkheden leiden tot het beste resultaat. Zo benut je kennis en ervaring vanuit de gehele organisatie en benut je individuele talenten en drijfveren in het proces.

Geen structuur

Je ziet het nog te vaak gebeuren: een organisatie gaat een dag aan de slag met het bedenken van nieuwe ideeën of laat zich wakker schudden door iemand die verteld dat de wereld om je heen nog dynamischer is dan je al dacht, de organisatie energiek in vertwijfeling achterlatend wat je vervolgens moet gaan doen. De uitdaging zit hem om in korte sprints aan de slag te gaan met het genereren van ideeën, het valideren daarvan en het creëren van het eerste concrete stukje van de oplossing, om vervolgens opnieuw te valideren en zo voort. De structuur om van idee naar start up, scale up en grow up te komen is noodzakelijk om snelheid te maken en kostenefficiënt te werk te gaan. Ook hier zie je dat vaak met hagel wordt geschoten en activiteiten te vroeg of juist te laat worden uitgevoerd, waardoor onnodig veel kapitaal wordt vernietigd en het team en de organisatie gefrustreerd raken.

Validatie

De laatste valkuil is dat innovaties worden bedacht vanachter een bureau en bestaan uit een opeenstapeling van aannames. Juist het vroegtijdig betrekken van de klant om te toetsen of de aannames die je hebt gedaan kloppen en te checken of de klant bereid is om te betalen voor een oplossing zijn cruciaal vanaf het begin van het proces. Het doen van kleine experimenten levert veel kennis op die helpen bij de vervolgstappen. Beter vroeg in het proces je idee bijgestuurd dan er aan het einde achter komen dat de klant niet op jouw aanbod zit te wachten. Meestal is het idee waarmee je begint niet het idee waarmee je eindigt.

Meer weten?

Kees Froeling, facilitator van (sociale) innovatie, schreef deze blog in samenwerking met SPRING TODAY. Wil je met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over SPRING TODAY:

SPRING TODAY is een interim, recruitment en advies organisatie met dé beste experts op het gebied van People & Change. Wij helpen de top 100 bedrijven in Nederland in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde People & Change professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *