It’s not the strongest or most intellectual, but the most adaptable that survives!

Wat een turbulent jaar hebben we met z’n allen achter de rug. Over crisis en aanpassingsvermogen gesproken. Waar eind vorig jaar ‘het versterken van de change capability van de organisatie’ als een van de belangrijke strategisch speerpunten op de agenda kwam, is Covid-19 wel een enorme reality check. 2020 was het jaar van disruption en strategische heroriëntaties. Een jaar waar leiderschap, veerkracht, wendbaarheid en veranderkracht noodzakelijke pijlers waren voor een organisatie om te overleven.

Een boeiend jaar als je terugkijkt. In de beginfase van Corona werden alle feiten met de dag geabsorbeerd om maar gevoel te krijgen waar deze crisis heen zou gaan. De behoefte aan een stip op de horizon om naar toe te kunnen werken was heel sterk. Maar er kwam geen duidelijke stip. De onzekerheid was de zekerheid waar we op moesten gaan bouwen. En ja wat is nu ‘bouwen’ in deze context? Was dat nog steeds hoger en meer, of ging dat bouwen nu over andere dingen? Het versterken van je interne krachten om te kunnen overleven of om om te kunnen gaan als organisatie met onzekerheid? Benieuwd naar de rest? Lees hier verder – (link blog volgt nog)

Je zag opeens dat focus op de primaire processen weer heel belangrijk werd. Want de tent moet natuurlijk wel doordraaien. Waste was er binnen no time uit. En waar zat nu de vraag? Hele product/servicelijnen zijn stil komen te liggen terwijl er op andere bijgeschakeld moest/kon worden. Ook werden afhankelijkheidsrelaties in de keten -zowel intern als extern met toeleveranciers of opdrachtgevers/klanten- heel duidelijk zichtbaar. Dat heeft de vraag van wat je in huis georganiseerd wilt hebben -of op zijn minst in de buurt- weer veel relevanter gemaakt. Met een stok tussen de spaken loopt het systeem snel vast. Voorraden werden massaal vergroot om tekorten te voorkomen om meer zekerheid te creëren dat de eigen productie doorkon. Denk aan de grondstoffen of halffabricaten voor productiebedrijven, maar ook mondkapjes of zelfs de toiletrollen voor privégebruik.

Veiligheid werd een heel belangrijk thema, maar heel anders ingevuld. Iedereen die thuis kon werken moest thuiswerken en mocht je toch aanwezig moeten zijn, dan met hele strikte voorzorgsmaatregelen. Maar hoe zorg je nu voor verbinding en betrokkenheid als iedereen op afstand werkt? Hoe bereik je toch resultaat met elkaar?

Waar we voorheen dachten dat thuiswerken echt ten koste van productie zou gaan, bleek dat mee te vallen.

De noodzaak om bij te dragen aan een sterkere wereld is sterker geworden. Mensen haken aan op purpose driven en sustainable goals. Dat moet voor velen de stip zijn. Tegelijk zie je bij enkele organisaties de worsteling hoe je hiermee om moet gaan als het water aan de lippen staat. Het besef dat er naar nieuwe en andere businessmodellen toegewerkt moet gaan worden is er. Maar hoe maak je die transformatie mogelijk als er vandaag geen inkomsten meer zijn om überhaupt te kunnen blijven voortbestaan.

Kortom crises alom. We zijn weer even teruggeroepen naar de basis. Sommige vieren hoogtij door op bepaalde behoeftes in te springen en anderen proberen zich staande te houden in de storm. Maar wat we in ieder geval met elkaar hebben gemerkt is dat als de nood hoog is, kan er veel, ontstaat er veel creativiteit, een groot gevoel van saamhorigheid, worden drempels beslecht en passen we ons redelijk snel aan aan een nieuwe werkelijkheid. Wendbaarheid en snelheid is van overlevingsbelang, dat is de laatste tijd erg duidelijk geworden. Als je de richting vd wind niet kunt veranderen, verander dan de stand van je zeilen…’

Ook voor SPRING TODAY waren het spannende tijden. Zouden de contracten met externen stop worden gezet of niet? Gelukkig merkten we dat bijna alle opdrachten het afgelopen jaar gewoon zijn doorgelopen. Wat natuurlijk heel fijn is voor ons en alle interimmers. Maar met name gaf dit een duidelijk signaal dat change management expertise inmiddels als een belangrijk toegevoegde waarde wordt gezien -misschien zelfs door de crisis versterkt- en dat daarop wordt geïnvesteerd door organisaties.

Wel was het erg stil met betrekking tot nieuwe aanvragen gedurende het voorjaar en de zomer. Organisaties waren echt bezig met de strategische heroriëntatie en hadden geen focus op nieuwe initiatieven. Na de zomer kwam daar gelukkig weer wat meer beweging in en zag je dat bedrijven weer opnieuw koers zetten.

Maar wij zijn natuurlijk niet stil gaan zitten in de tussentijd. Ondanks de rumoerige tijd is SPRING TODAY vol energie bezig met mooie ontwikkelingen!

Ondernemen is bouwen, schakelen en kijken hoe je op een andere wijze van toegevoegde waarde kan zijn. 

We hebben veel tijd gestoken in het vergroten en versterken van het Change Management Platform. Bijna alle multinationals in NL zijn op dit moment lid van het CMP. De organisaties die zijn aangesloten hebben veel steun aan elkaar gehad afgelopen tijd, er is veel op hen afgekomen. Het CMP was en is nog steeds een plek om challenges onderling te delen, best practices uit te wisselen en elkaar te inspireren. Erg waardevol en mooi om daar een centrale rol in te kunnen hebben. 

Ook zijn we deze zomer een strategische samenwerking aangegaan met LQ, LQ is de Business Consulting organisatie die thought leadership van Vlerick Business School Leuven (Professor Peter de Prins en Professor Geert Letens, LQ’s founding partners) combineert met een pragmatische en integrale aanpak om Business Transformaties te ontwerpen en te implementeren. SPRING TODAY en LQ zijn twee versterkende en complementaire krachten gecombineerd. Beide gedreven om verandering binnen organisaties te versnellen en hun change capabilities te versterken ‘to achieve great business results that last!’

Daarnaast hebben we in September SPRING TODAY Health gelanceerd. Door Corona is nogmaals sterk benadrukt dat we met z’n allen afstevenen op een maatschappelijk zorginfarct als we niets doen. In 2022 komen we 125.000 zorgprofessionals tekort en zou de belasting 80% moeten zijn om de zorgkosten te kunnen voldoen. Dus een enorme noodzaak om te veranderen en te transformeren. Werk aan de winkel! Samen Suze Linders en Gisela Veldkamp, beide met ruime ervaring in de zorg, is het onze drive om de zorg te ondersteunen deze noodzakelijke transformatie te maken zodat we allemaal ook in de toekomst kunnen blijven rekenen op goede zorg!

En om organisaties te helpen in het hier en nu van deze Corona storm, hebben we Team Collaboration@home Reboot sessies en The Company Coaching Café concept in het leven geroepen. De Reboot sessies om remote teams weer een boost, betrokkenheid en focus te geven. En het vergroten van wellbeing en effectiviteit van individuen door middel van The Company Coaching Café door remote coachings-shots.

Kortom wij zetten vol in op uitbouwen van SPRING TODAY en het vergroten van onze impact op het verandervermogen van organisaties. Dat betekent dat we Change & Transformatie ook in 2021 nog meer op de kaart gaan zetten! Zowel bij de top 100 bedrijven in NL, de zorgsector, als vanaf dit najaar ook voor de top 100 bedrijven in België! We willen marktleider blijven (en gaan worden bij de nieuwe initiatieven) met focus op onze niche van change & transformatie. Daarnaast gaan we binnen het CMP de ‘tafels’ met peers van Change & Transformatie leiders uitbreiden.

Ons geloof in ons vak en onze toegevoegde waarde is in 2020 alleen maar versterkt. It’s not the strongest or most intellectual, but the most adaptable that survives!

We wensen jullie de komende weken hele fijne feestdagen toe en voor 2021 dan ook veel verandervermogen, wendbaarheid en veerkracht toe om daarmee nog beter voorbereid te zijn op wat morgen ons brengt! Weet dat jullie hierbij aan ons een partner hebben en we jullie hier graag bij supporten!

 

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search & consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 corporates in Nederland en België, de zorg en de publieke sector  in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *