KLM’s duivels dilemma: what to do to be fit for the future?

Soms blijven dingen je bezig houden. Zo ook onze laatste sessie van het Change Management Platform (CMP) afgelopen dinsdag waarin we een Deep dive genomen hebben op de KLM casus.


Anouk de Valk, een van de leden van het CMP en voorheen de Change- & Transformatiemanager binnen KLM, deelde met ons een heel mooi verhaal over een indrukwekkende purpose driven transformatie die KLM de afgelopen 5 jaar heeft ingezet, waar zij de trekker van is geweest. Ze liet zien hoe zij hier vorm aan hebben gegeven en hoe grondig hierop is geïnvesteerd. Tot in de haarvaten van het bedrijf toe.

Een duidelijk gedefinieerde Purpose en een aansprekend Kompas – met meer dan honderd KLM-ers geformuleerd- vanuit de wens van KLM de meest ‘Customer Centric’, ‘Efficiënt’ en ‘Innovatieve’ European network carrier te worden. Gedragen en uitgedragen door de Board en het senior Management. Er is veel tijd en aandacht geïnvesteerd in het vergroten van het bewustzijn en betrokkenheid op deze thema’s binnen de organisatie, het activeren van de juiste (verbeter)acties, het ontwikkelen en aantrekken van noodzakelijke vaardigheden en expertise op dit vlak, het helpen van ‘role-models’ met het pakken van hun rol en het inbedden hiervan in alle andere noodzakelijke systemen en procedures. Om zo ook zorg te dragen voor verdere duurzame verankering binnen de organisatie.

Het heeft een heldere en inspirerende koers gegeven de afgelopen jaren binnen KLM met mooie ontwikkel stappen op het gebied van innovatie en sustainability. En het blauwe hart bij medewerkers harder heeft doen laten kloppen.

 

En dan nu Corona….., daar sta je dan als bedrijf en bestuur. Nederlands trots zit in een vrije val. Het staat in stand ‘overleven’ en het moet verregaande besluiten maken. Maar wat zijn nu de juiste besluiten om te nemen?

Ze hebben te dealen met waanzinnig hoge kosten die maar blijven doorlopen zonder dat er voldoende inkomsten tegenover staan. En het perspectief op verbetering op dit vlak ziet er voorlopig ook niet gunstig uit.

Het is niet alleen de Corona crisis die meespeelt en een steeds grotere impact lijkt te hebben op überhaupt het kunnen en mogen uitvoeren van vluchten. Maar ook een markt waarin de vraag en behoefte voor altijd is gewijzigd door de ervaring dat ontmoeten/werken veelal ook op een remote wijze prima werkt. Het scheelt tijd, kosten en is veel gevallen daardoor effectiever. Vliegen is niet altijd meer nodig. En daarbij gaat ook de klimaat crisis straks zijn impact eisen waardoor mensen minder gaan kiezen om het vliegtuig te pakken.

Daarnaast is de situatie ontstaan dat natuurlijk de overheid als financierder en dus als extra shareholder aan de tafel is komen zitten, met ook zijn eigen eisenpakket en wensen. En is daar natuurlijk ook nog altijd de niet eenvoudige constructie met moederbedrijf Air France wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt.

Daartegenover staat dat KLM een bedrijf is vol historie, innovatiekracht en gedreven mensen die trots zijn op hun bedrijf. Een bedrijf met zoveel kwaliteiten in huis die een klein land als Nederland mede groot heeft gemaakt.

 

Al met al, een enorme complexe context. Een duivels dilemma. Wat is nu wijsheid?

 

Vanuit het Change Management Platform kwam interessante input toen we dit onderwerp met elkaar beetpakten. Een aantal pakkende opmerkingen en vragen die voorbij kwamen:

  • “Blijf focus houden op je Purpose en Customer Intimicy, want dat zijn nog steeds hele waardevolle richtinggevers. En gebruik deze als meetlat om ook nieuwe keuzes te maken. Verkoop niet je ziel door ten koste van alles verregaande kosten reducties door te voeren, maar laat dit de keuze in de soort kostenreductie en andere besluiten beïnvloeden”.
  • “Het is belangrijk om als organisatie te leren om -‘met het niet weten’– om te gaan en het denken hierover te organiseren”
  • “Is your culture, fit for purpose? Is de sterke cultuur en het grote blauwe hart op dit moment een enabler of misschien juist zelfs een disenabler?”
  • “Het gaat niet om een beetje minder, maar om heel erg anders. Is KLM als organisatie wel ‘fit for the future’ of moet het een heel ander business/organisatiemodel uitdenken? En is dit überhaupt mogelijk met de huidige complexe context van KLM en de globale airline industrie?
  • “En wie is er eigenlijk nu ‘in charge’ om welke keuzes te maken? Is dat het bestuur van KLM, de overheid en/of speelt Air-France nog een rol? Of is het inmiddels ‘far beyond’ en zou de Raad van Commissarissen een nadrukkelijkere rol moeten pakken?”
  • “Zou je de huidige KLM failliet kunnen laten gaan en een heel nieuw bedrijf opstarten die meer aansluit bij de behoeften van de toekomst? Met nieuwe spelers, nieuwe focus, andere kwaliteiten, etc. Verschonen van alle die belangen die allemaal nu op de achtergrond meespelen bij het maken van keuzes, waardoor er altijd het sub optimale wordt bereikt?”

 

Al met al, welk besluit er ook genomen wordt, welke koers gekozen wordt, het zal enorme impact hebben voor veel mensen. Het doet pijn om dat te zien. Maar laten we hopen dat er dusdanige keuzes worden gemaakt, dat er straks weer een mooi en sterk KLM ontspruit waar we ook in de toekomst trots op kunnen zijn! Want de KLM voelt altijd een beetje van ons allemaal!

 

Heel erg benieuwd hoe jij tegen de huidige situatie aankijkt en welk advies jij KLM zou willen geven in deze moeilijke tijd?

 

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search & consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 corporates in Nederland en België, de zorg en de publieke sector  in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *