Hoe maak ik een organisatie klaar voor verandering?

De vraag die centraal stond tijdens de tweede bijeenkomst van Het Change Management Platform NL. Een geslaagde sessie in samenwerking met Anne Kloosterboer. Anne Kloosterboer is de auteur van het boek De Notenkraker (verschijnt Q2 2020), waarin zij een oplossing schetst voor 40 herkenbare veranderdilemma’s. Anne is een ervaren Changemanager, heeft ervaring bij organisaties als FrieslandCampina en is columnist geweest in het FD. Bijgaand een selectie van 3 veranderdillema’s die zij beetpakt in haar boek. Herken jij ze?

1. Dieper geloof bouwen

Je dacht dat iedereen over de streep was, maar nu loop je toch weer tegen scepsis over de noodzaak aan. Wat nu? De vraag die dan oppopt is: wat helpt om dieper geloof te bouwen? Hoe krachtig je denkt dat je verhaal ook is, zo zal dit niet overkomen op elk individu. Is het wel echt nodig? Kan het niet even wachten? Dit soort vragen blijf je horen.

Er is niemand die meer precisie en geloofwaardigheid achter je veranderboodschap kan zetten, dan de klant. Dit kunnen externe maar ook interne klanten zijn. Zeker in grotere organisaties, zie je dat de ongezouten, ongefilterde klantfeedback niet voor iedereen te horen is. Maak deze hoorbaar en voelbaar. Zo bouw je dieper geloof.

2. Het moet nu gebeuren

Wat kan je doen om duidelijk te maken dat langer wachten en uitstel écht geen optie is? Een acute vraag in de huidige tijd waar men continue gevoed wordt met prikkels. Zeker wanneer er gewenning is opgetreden. Actie aanzetten in het hier en nu is dan lastig. Hoe dring je door?

Om de aandacht te verkrijgen en vast te houden, voor iets waar men al aan gewend is, is vaak een symbolische krachtige interventie nodig die mensen raakt. Een voorbeeld: stel management teams bloot aan een ervaring die direct de vinger op de zere plek legt, zoals de confrontatie met 300 product-marktcombinaties die de organisatie aanbiedt, waar de markt slechts vraagt om 10 varianten. Zorg dat je kiest wanneer je deze interventie inzet, dit kan niet te vaak, omdat je anders het vertrouwen van de organisatie verliest en het verwordt tot een management truc.

3. Mensen zitten vast in hun overtuigingen

Hoe verander je hardnekkige overtuigingen? Het veranderen van ingesleten overtuigen is vaak het meest ingewikkeld. Iedere organisatie kent unieke ongeschreven regels en overtuigingen. Bijvoorbeeld: ‘hier ben je een held als je met daadkracht brandjes blust’ of ‘sales is de baas.’ Overtuigingen die zijn opgebouwd over de jaren heen en continue worden bevestigd, zijn hardnekkig om te wijzigen. Hoe breek je hier doorheen?

Hoe moeilijk het ook is om hier doorheen te breken, des te belangrijker dit vaak is. Deze ongeschreven regels zijn de doodsoorzaak van vele veranderinitiatieven. Ga op onderzoek uit naar welke ongeschreven regels en overtuigingen er daadwerkelijk gelden. Daarna kan je deze transparant en bespreekbaar maken en er een gerichte set aan interventies op los laten. De ijsberg tool helpt om de onderliggende redenen voor specifiek gedrag van een individu, team of organisatie boven tafel te krijgen.

Meer weten?

Ben jij klaar voor verandering in jouw organisatie? Wil je meer weten over De Notenkraker, of heb je vragen of dit onderwerp. Neem contact met ons op via info@springtoday.nl

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, recruitment en advies organisatie met dé beste experts op het gebied van People & Change. Wij helpen de top 100 bedrijven in Nederland in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde People & Change professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *