maakbare organisaties design thinking employe experience

De paradox van de maakbare organisatie

Een prachtige titel. Wat bedoelen we hiermee? Organisatieveranderingen komen vaak niet goed van de grond of ze bereiken niet de gewenste doelen. We willen complexe veranderingen graag managen. Maar kan dit ook echt?

Lineaire aanpak 

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven de begin fase van projecten – waar de mate van complexiteit en chaos hoog zijn – zo kort mogelijk maken. Onzekerheden weg-managen. Risico’s mitigeren. Snel sturend richting implementatie. Komt de doelgroep al een keer aan het woord, dan is dit vaak éénmalig; veel te weinig! Deze projectmatige aanpak leidt vaak tot een verkeerde problem-solution-fit. Met als gevolg dat het resultaat uiteindelijk niet door de gebruiker wordt geadopteerd.

Complexiteit omhelzen

Het is juist deze eerste fase – de door Steve Blank omschreven ‘Search fase’ – die vitaal is voor het succes van een project. Een fase waarin je juist  complexiteit moet gaan opzoeken in plaats van onderzekerheden wegmanagen. Waarin je een ambitie zet die richting geeft. Je de doelgroep betrekt in het proces. De perspectieven van alle stakeholders wilt weten. Tools in zet om (latente) behoeften in kaart te brengen met bijvoorbeeld context mapping of photo diaries. Gemaakte aannames gaat testen. Samen oplossingen gaat co-creëren. En met het resultaat binnen de doelgroep gaat experimenteren. Zo maak je verschillende iteraties totdat de juiste market-fit, of organizational-fit gevonden is. Hoe meer de doelgroep wordt betrokken in het proces, hoe groter de kans is dat de doelgroep het resultaat gaat gebruiken.

Dit is hoe een ontwerpproces in zijn werk gaat en hoe een itteratief proces in zijn werk gaat en zich onderscheidt van een projectmatige aanpak. Een doel of een ambitie zetten aan het begin van een project is richtinggevend. Niet om op afgerekend te worden, maar om richting te hebben. En als je durft om een doel ‘bold’ genoeg te maken, brengt dat al beweging op zich.

De eerste ideeën zijn vaak de meest rechte lijn naar dit doel toe. Pas als we deze lijn loslaten, als we verder gaan dan de rationele realiteit, als we met elkaar de visies op tafel leggen en open staan voor wat zou kunnen, dan ontstaat er creatie met gezamenlijke oplossingen.

Hierin kom je aspecten tegen die je van te voren niet had kunnen bedenken. Kaders worden gaande weg het proces gevormd. Bijvoorbeeld door wensen vanuit de stakeholders, regels vanuit wetgeving of behoeften vanuit gebruikers.

En, in hoeverre is een organisatie dan nog maakbaar?

Meer weten?

Lees hier het vervolg op deze blog. Wil je met ons van gedachten wissen over dit onderwerp, neem dan contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search en consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 bedrijven en de zorgsector in Nederland en België in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *