Prof. Jan Rotmans: In Tijden van Crisis; wat betekent dat voor bedrijven?

Change Management Platform powered by Spring Today

Onze bijeenkomst op 18 juni van het Change Management Platform NL was weer zeer geslaagd! Met als hoogtepunt gastspreker Jan Rotmans, Hoogleraar Transitiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het thema van deze bijeenkomst: In Tijden van Crisis; wat betekent dat voor bedrijven? Een mooi actueel thema waar we allemaal mee te maken hebben. Resulterend in een sessie vol in spiratie!

Het CMP kwam bijeen geheel Corona-proof in hybride vorm, een deel was fysiek aanwezig en de rest online. We nemen je mee door het verhaal van Jan Rotmans dat centraal stond tijdens de bijeenkomst!

‘Chaos’

Deze Coronacrisis brengt chaos. Maar is dat erg? ‘Chaos’ betekent in het Grieks ‘geboorte’, volgens Rotmans betekent chaos dat we tot de kern van transitie komen. Crises hebben we nodig om ons gedrag te veranderen. Een echte transitie kan pas plaatsvinden na meerdere crises. Jan Rotmans voorspelt dat de wereld niet helemaal gaat veranderen door de deze crisis, men keert snel weer terug naar oud gedrag. Maar een deel van de mens zal daadwerkelijk veranderen, en dat betekent een mooi begin van een transitie!

De blinde vlek

Deze crisis dringt diep op systeemniveau binnen, dit heeft te maken hoe wij als samenleving met onzekerheden omgaan. Deze Coronacrisis valt onder de Unknown-Knowns (Hidden facts). We wisten dat dit zou kunnen gebeuren, maar we verdringen het. De blinde vlek. Dingen die we weten, maar stelselmatig vergeten. Volgens Jan Rotmans laat dit zien dat organisaties verschillende scenario’s moet ontwikkelen, verwacht het onverwachte . Hij legt uit dat elk verdienmodel in elke sector momenteel onder druk staat. Hij voorspelt dat 3 op de 5 organisaties uiteindelijk zal sneuvelen in de kantelfase van een transitie, organisaties moeten meer schokbestendig worden. Dit vergt het opbouwen van buffercapaciteit en het omgaan met onzekerheden en risico’s. Want het blijkt, zegt Jan Rotmans, dat bedrijven niet voorbereid zijn. Zo vertonen er veel risico vermijdend gedrag, of hebben de angst om te veranderen en hebben een focus op korte termijn. De meest wendbare organisaties zullen overleven!

Zo vertelt Jan Rotmans dat er twee reacties zijn hoe organisaties reageren op een crisis: 1. Pure overlevingstand, dit zie je de meeste organisaties doen 2. Organisaties die het tijdens een crisis echt anders gaan doen, echter zie je dit nauwelijks. Bedrijven moeten wendbaar worden om voortdurend in te kunnen spelen op snelle veranderingen van buiten.

Wat kun je doen als organisatie om te blijven staan tijdens en na deze crisis: 

-Crises aangrijpen om echt veranderingen door te voeren

-Investeer in verdienmodellen waar je over 10 jaar geld mee kan verdienen

-Focus meer op maatschappelijk rendement, dit is belangrijker dan financieel rendement, vooral voor de jongere generatie

-Probeer niet iedereen mee te nemen in de transitie van je bedrijf. Neem de tijd: cultuur veranderen in een bedrijf kost al gauw 10 jaar. Inversteer in de persoonlijke transitie van mensen binnen een bedrijf.

Deze inspirerende highlights uit de bijeenkomst van het CMP leidde tot mooie dialogen onder de aanwezigen. Onderwerpen waar we nog lang niet over zijn uitgepraat. Wij zien dat de leden van het CMP, vooral in deze roerige tijd, veel steun hebben aan elkaar. Van elkaar leren en inspireren creëert impact. Dit was zeer voelbaar tijdens deze bijeenkomst!

Meer weten?

Wil je met ons van gedachten wisselen over dit artikel of onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search en consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 bedrijven en de zorgsector in Nederland en België in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!