Verandertrajecten change managment models change management

De paradox van de maakbare organisatie (2)

Een prachtige titel. Wat bedoelen we hiermee? Organisatieveranderingen komen vaak niet goed van de grond of ze bereiken niet de gewenste doelen. We willen complexe veranderingen graag managen. Maar kan dit ook echt?

Hoe een organisatiekundige verandertrajecten ontrafelt en beïnvloedt

Natuurlijk is het belangrijk om aan het begin van een verandertraject een doel of resultaat te formuleren. En natuurlijk lukt het niet altijd om projecten binnen gestelde tijd en budget te realiseren want de werkelijkheid blijkt vaak veel weerbarstiger dan van te voren bedacht. Maar een helder doel of resultaat geeft wel richting aan een verandertraject en zorgt ervoor dat iedereen weet waar de organisatie naartoe wil bewegen.

De invulling van een verandertraject is echter mede afhankelijk van de ‘sense of urgency’ en hoe dringend en relevant deze is om te veranderen. Is de reden voor verandering ‘druk van buiten?’ Is er een conflict? Willen we verbeteren of moeten we vernieuwen? Of moeten we zelfs onze organisatieprincipes aanpassen? Dit alles bepaalt mede de snelheid van de nodige verandering.

Hoe duidelijker het gewenste resultaat/doel omschreven kan worden en hoe meer bekendheid met de weg hiertoe te komen, des te eenvoudiger is het verandertraject in fasen en stappen te definiëren. Maar vaak is dit niet het geval en daarom is de diagnosefase van groot belang voor een organisatiekundige. In deze fase probeer je de werkelijkheid vanuit verschillende brillen te bekijken en samen met de opdrachtgever te puzzelen naar de vraag achter de vraag om de situatie en problematiek goed te doorgronden.

Dit betekent echter niet dat er eindeloos tijd is om te gaan onderzoeken, analyseren en nogmaals onderzoeken. Wij adviseurs zijn er om de opdrachtgevers te helpen hun complexiteit te reduceren en tempo te houden in het traject.

Maar ook de invulling van het veranderplan en de uitvoeringsfase zijn belangrijk. Gaan we eenmalig interventies toepassen of zijn er meerdere cyclische processen van opeenvolgende interventies nodig? Gaan we duidelijk sturen op het resultaat of op het proces? Dit zijn allerlei afwegingen, die de aanpak beïnvloeden.

En ja, daar gebruiken we inderdaad allerlei modellen voor. En natuurlijk weten we dat een model slechts een ‘beperkte’ weergave van de werkelijkheid is maar het helpt te kijken naar de problematiek. Het is juist onze kracht om verschillende modellen naast te elkaar te leggen en te weten wanneer je welk model kunt toepassen. Meervoudig kijken naar een situatie helpt om aandacht houden voor de weerbarstige realiteit. En die is lastig als het om menselijk gedrag gaat dat verandertrajecten op allerlei manieren kan beïnvloeden. Gedrag dat beïnvloed wordt door een al dan niet heldere visie & strategie, persoonlijke drijfveren, allerlei aannames en overtuigingen, door groepsdruk en door machtspelletjes in organisaties.

In hoeverre zijn mensen dan nog te beïnvloeden en is een organisatie dan nog maakbaar?

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search en consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 bedrijven en de zorgsector in Nederland en België in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *