wendbaarheid agile Spring Today Astrid Schipper

Wendbaarheid

Wendbaarheid. Het lijkt wel echt een toverwoord te worden. Magische krachten worden er aan toegekend. Want als je hier maar aan voldoet als organisatie, als team of als talent dan ga je het wel redden in deze onstuimige, onvoorspelbare, snelle wereld.

Als adviseurs maken we klinkende verhalen, proposities om bij te dragen aan het verkrijgen van deze felbegeerde status. We leggen uit hoe de wereld is zoals deze nu is en wat ons te wachten staat en hoe wij als adviseurs daarbij kunnen helpen.
Als recruiters nemen we het op in wervingsteksten: ‘ we verwachten van jou dat je een bijdrage levert aan de wendbaarheid van de organisatie’.
Begeleid door een big bang introductie stappen we als IT projectmanager van het ene model over op het andere model en werken we agile, dus meer wendbaar.

Ik begin mij steeds meer af te vragen: wat is wendbaarheid precies? Wanneer heb je die ultieme status dan bereikt? Hoe maken we het minder abstract? Hoe vernieuwend is het eigenlijk? En hoe vergroot ik mijn eigen wendbaarheid in mijn werk als adviseur?

Recent gaf ik met een collega een workshop waar, ik noem het maar even voor het gemak, het sturen op groepsprocessen het onderwerp was. De wijze waarop je al het aanwezige potentieel (w.o. ideeën, meningen maar ook tegenstellingen) zo snel mogelijk naar boven kunt halen stond daarbij centraal.

Eén van de aanwezigen was gekomen met de verwachting een antwoord te krijgen op de vraag: welk concreet instrumentarium kan ik vanuit HR inzetten om de organisatie wendbaar te maken? Deze vraag triggerde mij wel. Volgens mij kan je hier geen eenduidige antwoord op geven. Ik niet in ieder geval. Ik denk bijvoorbeeld meteen aan de afhankelijkheid van allerlei randvoorwaarden die afgeleid zijn van de fase van ontwikkeling van de organisatie. Alle niveaus waarop het betrekking heeft. De cultuur, leiderschapsstijl, omgaan met talentontwikkeling etc.

Al die afhankelijkheden maakt het ook weer complex, het wordt moeilijk grijpbaar. Maar misschien maken we het ook wel complex en ligt de basis voor wendbaarheid simpelweg in de handen van de mensen zelf. Ik bedoel daarmee: het start met onze eigen wendbaarheid! Wendbaarheid in jezelf maar ook in relatie tot anderen. Het gaat over de kunst van het reflecteren. Dat is een continu proces, een permanente staat van leren en ontwikkelen. Overigens een niet altijd even makkelijke opgave in het leven.

Ik heb net het boek van George Kohlrieser gelezen. Hij is hoogleraar leiderschap en organisatiegedrag maar ook gijzelingsonderhandelaar.

Gijzelaar zijn van je eigen gedachte: wie herkent dat niet? Of je, figuurlijk dan, laten gijzelen door de situatie of door anderen. “Begrip van onze drijfveren en die van anderen is de weg naar optimale prestaties. De positieve of negatieve focus op mogelijkheden en grenzen en onze gemoedstoestand bepaalt het resultaat dat we zullen bereiken” . Waardevolle inzichten die bijdragen aan reflectie en voor mij de basis zijn voor persoonlijke wendbaarheid. Ook dus voor mij als adviseur.

Elke keer weer probeer ik mijzelf als adviseur opnieuw uit te vinden. Mijn eigen wendbaarheid te vergroten. Uit eigen ervaring, als deelnemer aan trainingen, weet ik dat een mediatief moment goede impact heeft en het reflectief vermogen vergroot.

Maar ik gijzel mij met de gedachte dat dit toch wel heel raar is om te doen vanuit mijn rol als extern adviseur in een zakelijke setting waar iedereen net uit een vergadering rolt. Dat daar weerstand op komt en het effect averechts is.

Totdat ik het recent gedaan heb bij een team met een conflict wat ik moest begeleiden. Het werkte! Zelf begeleidde ik het proces daardoor met nog meer rust. Mijn wendbaarheid is vergroot en die van het team ook. Door dit moment te creëren ontstond een goede start omdat ieders reflectie op de ontstane situatie goed bespreekbaar werd.

Engagement, duurzame inzetbaarheid, lean, sociale innovatie etc.: het management jargon van dit moment. Het kent allemaal nut en noodzaak. Zo ook wendbaarheid. Dat staat voor mij ook niet ter discussie. Ik snap ook dat we in een andere wereld leven dan pak ‘m beet 30 jaar geleden.

Maar…. elkaar echt aankijken, jezelf echt aankijken, echt naar elkaar luisteren en oprechte interesse hebben in je collega of klant en daar de tijd, rust en ruimte voor nemen, blijkt nog altijd een opgave in veel teams. Daar is niet zoveel in veranderd. Wel hebben we het tegenwoordig allemaal heel druk valt me op. We accepteren ook dat dit als excuus gebruikt wordt. Als ik mensen vraag hoe het gaat krijg ik vaak als antwoord: “ Ja druk!”. Standaard wordt mijn volgende vraag: “ Ik vraag hoe het met jou gaat”.  Met de nadruk op jou dus. In teams die ik begeleid heerst ook vaak veel drukte en spanning. Er komt regelmatig een moment dat ik de vraag stel: Met alles waar jullie nu zo druk mee zijn….waar was dat ook alweer een antwoord op?

Een simpele vraag voor een pas op de plaats. Een moment van reflectie, rust,  is volgens mij in teams veel vaker nodig om tot echte wendbaarheid te komen. Versnelling komt dan vanzelf weer. Dat scheelt gelukkig weer kostbare tijd!

Worstel jij ook met het thema wendbaarheid, voor jezelf of met jouw team of organisatie, neem dan contact met ons op. We ondersteunen graag om hier handen en voeten aan te geven.

 

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search & consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 organisaties, nationaal en internationaal, in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.